Translate

woensdag 12 april 2017

Samenvatting geospaap


We zijn inmiddels als weer een paar dagen thuis. De tocht zit er op. Ons leven is nu leeg, doelloos. Wat we gehaald hebben, schijnt een record evenaring te zijn.... in 15 landen op 1  dag een geocache vinden is tot nu toe het maximum.



Doelloos???..... nou niet echt, als op de terugweg werd er druk in de auto overlegt, of we toch niet gewoon 16 landen kunnen gaan doen. Maar laten we eerst maar eens deze reis beschrijven. Dat zijn we verplicht aan ons zelf en aan onze vele volgers, vooral op Facebook.


Jullie lezers van deze blog zijn een beetje achtergesteld geweest tijdens de rit. Maar het is ook niet makkelijk om en Facebook en deze blog en WhatsApp bij te houden en bovendien meteen te loggen.




Wat mij daar vooral in tegenviel was het internet. Man wat is dat slecht op sommige plekken, en wat duurt het lang voordat je weer internet hebt als je de grens gepasseerd bent.



Ik heb Vodafone, met gelukkig 2 of 7 GB bundel in Europa (beetje onduidelijk), maar de andere inzittenden hadden dag bundels, en die gaan er zo doorheen. Ik heb mijn telefoon maar als wifi hotspot in gesteld en zo mijn internet gedeeld.




Je moet dus ook niet blind vertrouwen op online navigatie. Beetje lullig als je door falend internet niet kunt navigeren. Dus volgende keer nog beter de route beschrijven en op papier zetten.



Nog beter: in je offline navigatie alvast alle waypoints (bv de geocaches) erin zetten, zodat deze makkelijk te selecteren zijn. In ieder geval er voor zorgen dat de coördinaten al in graden, minuten seconden staan, of zelfs in decimale graden. Veel navigatie systemen kunnen onze geocache coördinaten niet aan.




Ik ga hieronder als eerste een toeristische beschrijving schrijven van wat we gevonden en gezien hebben.



De meer technische gegevens komen in een andere post.



Vrijdag 7 april



Om 19:00 vertrekken we Elles en ik, Frank (Alice in Geoland en geospaap) uit Brielle. We zijn de vesting nog niet uit of we worden al aangehouden door de politie: Alcohol controle. Natuurlijk 0.00000000 promille. Meteen nog wat geld gepind. Je moet wel cash bij je hebben mocht je in het buitenland staande gehouden worden door oom agent.

Dan halen we Ferry (Rockstwist) op in Rockanje. Hij wordt uitgezwaaid door vrouw en kinderen.



In Benthuizen wordt er getankt en Haico (mijn broer, team spaapen) opgehaald.



1.5 uur te vroeg komen we in Limburg aan. beter 1.5 uur te vroeg, dan 1 minuut te laat.



Dus stoppen we nog even bij de McDonalds voor een laatste verse koffie en een plasstop.




Ruim op tijd komen we daarna bij onze eerst cache aan: GC4Y2EC_3x-is-scheepsrecht



Als eerst maar gekeken of de owner inderdaad de cache weer opnieuw geplaatst had. En inderdaad, een nieuw doosje lag te wachten op ons.



Na een tijdje komt daar Deukie (Roland) aan. Leuk. Hij had op Facebook gelezen dat we hier zouden starten, en kwam ons uitzwaaien.



Niet veel later komt er nog een auto/busje aangereden...op bezoek bij het crematorium om 23:40??.... nee, het waren de GeoVrienden.nl. In 2011 hadden zij ook deze tocht gedaan, en natuurlijk kwamen ze daar helemaal voor uit Arnhem hier naartoe, om ons succes te wensen.



Al met al toch een event (ik had het officiële event 13 dagen van te voren ingediend, i.p.v. 14 dagen, dus werd niet goedgekeurd).



Zaterdag 8 april 00:00:01


Om 1 seconde over 12 werd het logboek getekend en gingen we ervandoor.

Belgie


In België zie ik ruim voor de volgende cache, dat de volgende geplande cache niet de cache is die ik in gedachten had. Ergens een foutje gemaakt. Snel nieuwe coördinaten ingevoerd door de bijrijder. Deze moet makkelijker te vinden zijn.



Het is vervolgens even puzzelen in Luik. De 2 navigatiesystemen geven beide een andere richting aan. Ik had de route nog beter moeten bestuderen, maar je moet dan alsnog split second besluiten nemen. Afijn, het ging allemaal goed.





Het tempo ligt tussen de 120 en 140 km/uur, met soms een uitschieter naar 150.

Het is even schrikken als er opeens vette mistbaken opduiken. Tempo gaat naar beneden tot 60km/uur. Gelukkig waren het echt maar een paar lokale mistbanken.



Bij Bastogne gaan we de N4 op. Hein (Senv2312) had deze route aanbevolen, sneller, korter en meer benzine stations waar geen ellenlange rijen wachtenden staan (nu is het om 01:30 sowieso niet zo heel druk….)

Sneller weet ik niet, maar korter wel ja. En inderdaad bij alle 15 benzinestations staan in totaal 10 auto's. Diesel is wel erg goedkoop: 1.00 euro. In Duitsland betalen we even later 1.419.



Om 01:08 hebben we inclusief stoppen, zoeken en loggen bijna 4 minuten nodig voor onze 2e cache:


Een leuk klein kapelletje direct naast de weg.

Het plaatje hier links is niet van ons, maar van de listing


Luxemburg


Om 01:38 rijden we vol gas Luxemburg in.

Er is nog steeds weinig verkeer op de weg.



Om 01:50 rijden we de snelweg af, linksaf viaduct onderdoor, "verboden in te rijden" weggetje ingereden, naast de cache gestopt, gevonden en gelogd en binnen 5 minuten zijn we weer op de snelweg. Dit was cache: https://www.geocaching.com/geocache/GC4QZ7E_de-frasch-as-platt

Frankrijk


Om 01:59 rijden we Frankrijk binnen.

Om 2:39 verlaten we de snelweg en rijden een parkeerplaats op. Daar gaan we voor https://www.geocaching.com/geocache/GC33HZZ_a4-autostop-aire-de-longeville

Een hek scheidt ons, maar gelukkig staat de deur open. De ene helft loopt naar het verkeerde verkeersbord, de andere helft volgt de GPS en zo wordt de cache vlot gevonden. Ondergetekende loopt snel naar de WC's voor een snel plasje. De andere mannen zien een mooie boom.

Na nog geen 10 minuten zitten we weer op de snelweg.



Volgens mijn originele conservatieve Google Maps planning zouden we 2 uur te kort komen om de cache in land 15 (Polen) te vinden. Echter, we lopen bij het wegrijden al 20 minute voor op dat schema.



We moeten nog door 3 tolpoortjes, maar gelukkig hoeven we met onze APPR Telepeage Tolbadge achter de ruit niet te stoppen en kunnen we langzaam doorriijden.


Mijn planning was om oost van Strassbourg te rijden en daar de Rijn over te steken richting Offenburg en dan volgas door Duitsland.
Het lie panders: beide navigatiesystemen gaven aan om op de A4 afrit 45 Saverne te nemen. Braaf volg ik dat. Vervolgens over 80 km wegenb en door dorpjes en bovendien 20 rotondes, kwamen ver ten zuiden van Strassbourg bij Obernai op de A35 uit. Wel apart om te zien dat de meeste plaatsnamen erg Duits aandoen.

Gelukkig is het ook op deze wegen erg rustig. Slapen op de achterbank zat er met het harde afremmen en de rotondes helaas niet in.



Duitsland


Uiteindelijk (ik begon me al zorgen te maken, ik dacht dat onze cache noordelijker lag), gaan we om 04:46 bij Mulhouse de Duitse grens over.

Om 04:49 verlaten we de snelweg om te tanken, plassen en de cache te zoeken. Na een snelle tankbeurt (weinig liters) zijn de zoekers nog niet terug. Snel rijdt ik ernaartoe en dan wordt uiteindelijk door Haico de cache aan de andere kant van het pad gevonden. 1 minuten na de snelweg verlaten te hebben zitten we er weer op en is land 5 een feit.






Ofschoon we nu toch al bijna 22 uur wakker zijn, is er eigenlijk niemand echt vermoeid. Je krijgt gewoon de kans niet. Achterin worden wel wat hazenslaapjes gedaan, maar rijder en bijrijder zijn nog goed wakker.



Voor Bazel volgen we netjes de Navigatie en gaan we de A98 op richting Lörrach.



Zwitserland


Om 05:21 rijden we met 50kmpu zonder controle de Zwitserse grens over. Ik ben weer in mijn geboorteland!



Om 06:10 verlaten we de snelweg om deze cache https://www.geocaching.com/geocache/GC2D9A8_hornchens-tb-und-coin-hotel-a3 te vinden. Maar ondanks dat het vrij simpel lijkt wordt hij niet snel genoeg gevonden en besluiten we snel door te gaan. Totaal 5 minuten verspilt.

Iets later om 06:18, nog steeds ten zuiden van de Zurichsee, word cache https://www.geocaching.com/geocache/GC70EQF_autos gevonden. Binnen 5 minuten zitten we weer op de snelweg, een aantal zeer verbaasd kijkende vrachtwagen chauffeurs achter ons latend. (komt in het donker een auto aan gescheurd, stopt half op de weg, stormen 4 commando's met hoofdlampen aan uit de auto en gaan aan paaltjes voelen en verkeersbord inspecteren. Na een onduidelijke handeling springen ze weer in de auto en rijden hard weg)

Ondanks de DNF liggen we inmiddels al (pas) 40 minuten voor op schema. Zouden we de 15 landen dan toch halen?





Intussen begint het langzaam ligt te worden en dat levert mooie plaatjes op. Het laat ons nu ook genieten van de reis, want tot nu toe was alles donker en voornamelijk snelweg.



Heel mooi, witte bergtoppen vol in de zon. Bergen, heuvels. Wat is het leven toch goed.

















Liechtenstein


Om 06:59 rijden we de grens met Liechtenstein over.

Ik heb hier een iets mooiere cache uitgezocht. Al die caches aan de parkeerplaatsen van de snelweg worden wel vervelend. Nu helpt het ook dat in Liechtenstein geen snelweg loopt. De cache https://www.geocaching.com/geocache/GC5N7H7_alte-rheinbrucke-vaduz-sevelen ligt verstopt in een oude houten brug die de Rijn overgaat. De auto wordt geparkeerd voor een gebouw met op elke 5 meter een bord "verboden te parkeren" en datzelfde staat ook een keer of 10 op het wegdek van het kleine terrein voor dit gebouw. Maar ach, om 07:00 is hier nog niemand te zien.

Behalve een jogger, die net de hoek om komt uit de brug, terwijl Ferry en Haico de brug in snelwandelen. Ik stel vast navigatie in en neem een paar foto's, maar moet alweer gaan helpen zoeken. Dan wordt toch de cache gevonden.

Buiten worden nog wat foto's genomen en even gerelaxt. Al met al zijn we hier 10 minuten kwijt, maar we genieten met volle teugen.

 



 Snel nog wat eten of drinken. Om 07:11 rijden we weer verder.







We volgen de navigatie niet, maar rijden door de hoofdstraat van de hoofdstad Vaduz. Midden op de weg van het nog geheel verlaten centrum gebruiken we 2 minuten om wat foto's te nemen.

Oostenrijk


Om 07:26 rijden we de grens met Oostenrijk in. Via Feldkirch de A14 op, het Innstal in, richting Arlberg en Innsbruck.

Vlak voor de lange Arlberg tunnel wordt bij Klosterlee de volgende cache gevonden. Onze navigatie is wat eigenwijs, en i.p.v. de gewone afrit, gaan we er wat eerder af en worden we een oud, smal hoeten 'bruggetje' overgestuurd. Uiteindelijk komen we toch bij het benzinestation en parkeerplaats aan.



Daar wordt getankt terwijl de rest de cache https://www.geocaching.com/geocache/GC1YRRH_s16-kilometer-44-5-sud-klosterle zoekt. Na nog wat geplas en snelle slok koffie uit de achterbak, en nog wat broodjes uit de koelbox gehaald te hebben, zijn we 15 minuten later weer op de snelweg. Op een of andere manier liggen we bijna een uur voor op schema.



De passagiers kunnen zo nu en dan even de ogen dicht doen. Het begint nu iets vermoeiend te worden (voor de passagiers).

Even later wordt ik wakker, lichte paniek… tol. Geen probleem zeg ik, gewoon de baan voor de video maut. Maar denk ik, hoe kunnen we nu al bij het begin van de Brennerpas zijn. Zo lang heb ik mijn ogen nog niet dicht. En inderdaad, kenteken niet herkent. Dit is een tol station waar ik geen e-ticket voor gekocht heb.

Vignet heb ik wel, maar dit is extra geldklopperij.



Om 09:21 draaien we na Innsbruck de Brennerpas op. We zien kort nog even de springschans.

Om 09:27 kunnen we gewoon met 20kmpu door de video maut baan en zwaaien we nog even naar alle wachtenden in de rijen voor de tolpoorten.




Op de Brennerpas is het redelijk druk, en soms wordt er wat langzamer gereden. De rechterbaan is voor de vrachtwagens, die ook vandaag hier in kolonne de berg op rijden. Andere richting hetzelfde.

Je mag hier 130, maar daar vinden we de weg te smal en te druk voor. Dus gewoon met 100 naar boven.



Voor de pas, nemen we afrit Brennersee en gaan we richting de volgende caches.



Italië


Om 09:43 bereiken we land 9 en gaan we de (onbewaakte) grens over. Hier zijn diverse outlet centers, maar daar komen we niet voor. Ferry en Haico zoeken de Picnic cache, Elles en ik lopen naar de grenspaal voor foto's voor de Earthcache. Als we terugkomen zijn Haico en Ferry nog steeds aan het zoeken. De spoiler picture wordt tevoorschijn gehaald en locatie gevonden. Maar daar ligt helemaal niks. Dus legt Ferry er een reserve cache neer. Ook zij spoeden zich naar de grenspaal voor wat foto's. caches https://www.geocaching.com/geocache/GC32HKP_passo-del-brennero-der-brennerpass en https://www.geocaching.com/geocache/GC1ZN47_picknick-am-brennero

Nog een koffie en broodje uit de achterklep en we gaan weer verder.

Het was hier wel mooi. 10:04 zijn we weer onderweg. ! van de langste stops tot nu toe, maar we liggen nog steeds voor op schema: 01:02 minuten





In italie moeten we een tol kaartje trekken en evenlater betalen, maar ook hier gaat het vrij vlot. 1 auto voor ons.

Dan draaien we het Pustertal in. Op deze B,- en dorpswegen kan niet snel gereden worden, en mocht je een tractoor voor je krijgen, kan inhalen lastig worden.

Maar ook hier hebben we alle geluk van de wereld. Het is erg rustig op de weg. Ik rij zo snel als mogelijk. Ferry schrikt wakker als ik hard rem voor een bocht…: "huh waar is de cache??"

Het weer is ook schitterend. Temeratuur buiten loopt op tot 18 a 20 graden.

En ondanks deze temeratuur en het feit dar er nergens nog sneeuw ligt, zien we toch diverse skipistes, en zelfs ee waar op geskied wordt!



Omdat we nog steeds maar 22 minuten op schema voorlopen, wordt besloten om in het Pustertal niet 2 maar slecht 1 extra cache te zoeken. Deze stops waren in geplanned om niet al te lange stukken te hoeven rijden.



Oostenrijk 2


Inmiddels om 12:08 komen we na Lienz bij cache https://www.geocaching.com/geocache/GC1W3HR_kirchlein-zur-hl-margarethe

Het is echt genieten nu. Wat een heerlijk weer. De cache wordt hier na lang zoeken niet gevonden. Spoiler pictures wijzen uit dat de cache weg is, en er wordt een reserve cache neergelegd. We hadden Oostenrijk als land al, dus dat maakt niet zo veel uit.

Na wat plasjes en foto's gaan we weer verder.  Ongeveer 01:01 voor op schema (moeilijk te zeggen aangezien we deze cache oorsprinkelijk niet geplanned hadden.





Via Spital en Voillach gaat het naar de Karawanken tunnel. Voor deze tunnel waren we gewaarschuwt, hier zouden wel eens lange files kunnen staan. Maar ook hier, vrij rustig. Eerst gaan we volgens mij door de douna. Als ik me goed herinner worden onze paspoorten kort bekeken. Daarna met ons e-tciket door de video maut baan. Beide zonder noemenswaardige vertraging.



Zoals ik al eerder vermelde is het internet best weel vaak erg slecht, of zelfs niet aanwezig. Doodziek wordt je ervan. Zoveel dat je wilt doen met internet. Na een tijdje besluit ik mijn telefoon dan maar opnieuw op te starten, en dat helpt (heel vreemd). Maar ik vergeet wel mijn track en trace aan te zetten. Op facebook zie ik in Slovenie de vraag of we ook the volgen zijn. Braaf geef ik de link. Maar als ik na een tijdje ga kijken, realiseer ik me dat de tracker al die tijd uitgestaan heeft. Zonde!!!



Slovenie


Na de Karawanken tunnel (halverwege is eigenlijk pas de grens, passeren we de Sloveense douane zonder controle (als ik me goed herinner)

Om 13:51 verlaten we de snelweg om te tanken, plassen, verse koffie en natuurlijk cache https://www.geocaching.com/geocache/GC27W1D_welcome-in-slovenia te zoeken. 14:06 rijden we weer op de snelweg en zijn we 1:20 voor op schema. We zijn er nu eigenlijk van overtuigd dat land 15 haalbaar is.



Het landschap wordt langzaam anders, vlakker, nog wel veel bossen.

Later nog vlakker, kleine dorpjes op de glooiende heuveltjes.



In Slovenie hebben we ons ticket ook al vooraf gekocht. Had ook gekund bij het eerste tankstation. Na enige tijd komen we bij een soort tol station. We kiezen de poort met de gele borden en afbeelding van het vignet, aanmemende dat dat wel goed is. Geen idee hoe ze dat controleren. Na een hele tijd wordt dat duidelijk, bij het volgende tol station staat de politie(?) met verrekijker aankomende auto's te controleren en er zijn er inderdaad een paar aan de kant gehaald. Of ze nu met die verrekijker het vignet kunnen controleren?? Apart. Wij mogen in ieder geval door rijden.




We rijden nu richting Kroatie. Het weer is nog steeds fantastisch, en de weg nog steeds rustig. Snelheden van zo'n 130 a 140 kmpu. Dat is ook een beetje afhankelijk van de chauffeur J

Op Google Maps zie ik intussen een enorme rij voor de Kroatische grens. 2- a 30 minuten vertraging. Nee he!!

Om 15:29 sluiten we aan achter aan de rij. Dan moeten we al onze paspoorten en ID kaart afgeven aan de douanier. Hij bekijkt ze geeft ze terug en mompelt iets dat we ze 1 meter verder aan het volgende loket nog een keer moeten laten zien aan zijn Kroatische collega. Ook deze bekijkt ze alleen maar aandachtig.

Om 15:43 zo'n 14 minuten later zijn we er door. Later op de avond lezen we in de krant dat men hier vrijdag begonnen is met strengere controles, maar dat toen de wachttijden opliepen naar 4 !!!!! uur, men deze weer vereenvoudigd had.

4 uur was funest geweest. Dan hadden we heel misschien nog Slowakije gehaald, 12 landen….

Het zit ons mee!!



Kroatie



Wellicht de meest saaie cache, maar daarom we snel gevonden. 5 minuten later rijden we weer op de snelweg.

Ondanks de 14 minuten grens, liggen we nog 1:25 voor op schema. Nog steeds niet genoeg om Polen te halen….



Voor Zagreb draaien we naar het noorden. Het landschap gemoedelijk, beetje heuvelachtig, redelijk bebost.

Zo nu en dan hebben we een stuk wegwerkzaamheden. Ook daar hebben we tot nu toe mazzel mee gehad, bijna geen wegwerkzaamheden.




Na nog geen uur bereiken we om 16:32 de grens met Kroatië en Slovenië. Hier hebben ze nog niet doorgekregen dat de controles niet meer zo streng hoeven te zijn. Al ons paspoorten gaan de scanner in. De Kroatische Douanier boos mopperend in het Kroatisch dat 2 van de paspoorten in een irritant hoesje zitten en het daarom nog langer duurt. We stamelen onze excuses en laten de paspoorten lekker in het hoesje zitten. De Sloveense douanier heeft even later moderne apparatuur en heeft er minder moeite mee. Na 8 minuten kunnen we verder.



Slovenie 2


Helaas, om de bocht zit de Sloveense Douane. Ook hier de paspoorten allen in de scanner.

16:51 zijn we weer full speed onderweg.



We besluiten om slechts 1 stop in Oostenrijk te doen. Om even te wisselen. De 2er stop, tevens tank stop gaan we uitstellen, om zo weer wat tijd te besparen.



Oostenrijk 3


Om 17:26 passeren we ongecontroleerd de Oostenrijkse grens.



Om 17:35 maken we nog een cache en wissel stop. https://www.geocaching.com/geocache/GC51C51_a9-gralla-northbound

Iedereen is nu wel een beetje duf. Het begint ook langdradig te worden. Van de cache in Kroatië naar de cache in Slowakije is het 4 uur rijden. Vooral het stuk in Oostenrijk na deze cache wordt een lang stuk. 2.5 uur achter elkaar.

Ik ben nu zelfs zo duf, dat ik niet eens meer weet wie deze cache gevonden heeft, of waar hij eigenlijk zat. Wel weet ik nog dat er musjes zaten die de broodkruimels in de lucht opvingen. We liggen inmiddels 1:42 voor op schema.





Aangezien we er nu wel in geloven, neem ik contact op met een hotel in nabij de laatste cache. Ik had daar al eerder gereserveerd, gevraagd of we ook na 24:00 terecht konden en vervolgens toch maar weer geannuleerd.

Er waren nog kamers vrij, dus meteen weer gereserveerd. Alleen is het restaurant en de bar gesloten.



Slowakije


We zijn door Slovenië en Oostenrijk richting Wenen gereden en gaan daar om 19:56 ongecontroleerd de grens over met 70 kmpu.

Niet veel later stoppen we langs de weg, in de schemering, voor cache https://www.geocaching.com/geocache/GC6M16F_veterne-mlyny

Na 4 minuten rijden we weer verder.




Hongarije


Het is maar goed dat de challenge gaat over de landen waar de cache in ligt, en niet de landen waar wij geweest zijn. Want alleen Ferry (hoe doet hij dat toch, de laatste meters naar de cache zweeft hij je gewoon voorbij), is daadwerkelijk in Hongarije geweest. Zei het maar 1 meter. Ik zelf alleen met mijn arm. Elles in de auto helemaal niet.

Helaas was het nu zo donker dat we de Lost Place niet konden zien.




Om 12:14 werd de cache gevonden en na 6 minuten waren we weer onderweg.

Inmiddels hebben we, jawel, een voorsprong op ons schema van 2:28. Het moet wel heel gek gaan halen we Polen niet!!



Slowakije


Na een tankstop gaat het richting Tsjechie. Bij deze tankstop wordt er ook nog wat drank ingeslagen, want ofschoon we nog liters koffie, frisdrank, tientallen broodjes en veel snoep en chocolade over hebben (geen tijd gehad om het alles te eten/drinken, en ook geen behoefte aan gehad), hadden we geen bier o.i.d. meegenomen.

Snel proppen we nog een slaatje naar binnen. Ferry heeft lekkere koude spaghetti. Haico…. Die eet volgens mij  niks.



Tsjechië


Om 21:15 gaan we met 90 kmpu ongecontroleerd de Tsjechische grens over. Lang leve de EU!

De snelheden liggen waar mogelijk nog steeds rond de 140 kmpu. Het is intussen pikkedonker, dus we zien niks van Slowakije en Tsjechië. Eigenlijk wel jammer.



Ook hier kiezen we voor een andere cache die makkelijker lijkt. Na Brno. We gaan eraf bij de grote parkeerplaats, met benzine station, hotel, MacDonalds en KFC. Maar geen van alleen wordt gebruikt. Met zijn allen richting cache dit keer. Ferry zweeft weer voorbij, en duikt als eerste de bosjes in. Mooi, kan hij de spinnenwebben weghalen J

Dit is de grootste cache tot nu toe, een mooi TB hotel. De een neemt fotos van de TBs de ander logt. En zo is https://www.geocaching.com/geocache/GC5QF9W_d1-tb-gc-hotel-brno   21:52 gevonden.

Om weer terug te komen moeten we eerst weer de parkeerplaats op, vervolgens verdwalen we door de benzinestations, parkeerplaatsen en gaan nog net niet helemaal spookrijdend (alleen op de parkeerplaats), eindelijke weer de snelweg op. In totaal 12 minuten van de snelweg af geweest.

We liggen nog steeds ruim 2.5 uur voor op schema. Het is nog maar 1:42 rijden, maar er kan nog van alles mis gaan.



Waar mogelijk wordt er 140 gereden. Ik doe dat op de cruise control. Na een uur begin ik last te krijgen van mijn lenzen. Bij een afrit wisselen we nog snel even. Een paar kleine wegwerkzaamheden proberen ons af te remmen, maar gelukkig, we kunnen met 80 door kachelen en ze duren niet lang.



De spanning is intussen niet alleen bij ons gestegen, maar ook onze vele volgers. Zelfs onze meoders van over de 80 houden bijna de hele dag de tracker in de gaten. Zo nu en dan kijken we ook en 22 volgers op de tracker hebben we sowieso. Maar ook op Facebook komen er regelmatig aanmoedigingen. Het bijwerken en bijhouden hiervan loopt nu een beetje achter, we hebben het gewoon te druk met op de weg te letten en zenuwachtig te zijn.



Polen


Ook hier kunnen we gewoon weer bijna zonder af te remmen de grens over. Om 23:27 zijn we in Polen. Als het nu niet gaat lukken……

De eerste afrit. Het begint mistig te worden, maar is het wel mist, of zijn het bruinkool dampen??

Om 23:31 zetten we de auto neer op de parkeerplaats van een schitterend kerkje, maar daar hebben we even geen oog voor. De waakhonden van heel het dorp vinden het maar niks en steeds meer honden beginnen te blaffen. Snel lopen we naar het kerkje en ja hoor: daar is de cache!!!! LAND NUMMER 15 !!!!!


WE HEBBEN HET GEHAALD !!!!

De ontlading is groot, maar eigenlijk ben ik niet super blij of opgewonden, ik weet niet wat het is, heb ik wellicht meer plezier beleeft aan de voorbereidingen?






Op de parkeerplaats komt er een Slowaakse fles champagne uit de auto en in plastic koffie bekertjes wordt getoast op deze grootse gebeurtenis. Want wat ik er ook van vind, niet velen zullen ons dit nadoen.




Na dit heugelijke feit is het nog een klein stukje naar ons mooie hotel. Voor 47 euro voor een kamer met ontbijt, kunnen we na 40 uur lekker gaan slapen.

Op de kamer een biertje.

Maar na 40 uur wakker, weinig eten, hakken die slok champagne en het biertje er wel erg in. Als we dan op facebook uitgedaagd worden om nog wat caches te vinden nabij het hotel, is dat de laatste duw in de rug (want eigenlijk wilden we dat natuurlijk allang doen)

Dus om 01:00 de nacht in, het park in, een Terrein2 cache zoeken. Na heel lang zoeken, een Pool om gevraagd om de hint e vertalen (midden in de nacht in het park (hij begreep er niks van of kon geen Pools lezen)), met behulp van google translate uiteindelijk de cache alsnog gevonden. Nou, was meer een T3.5




Dan om 01:30 gaan we toch echt slapen. Het duurde ongeveer 5 seconden voor ik sliep J



Een ieder bedankt!




Geen opmerkingen: